+381(0)11/375-2625

Dobrodošli na Leo Commerce!

Napredno pretraživanje

Radoslav Lale Pavlović

POLITIČKO POZORIŠTE

Budite prvi koji će oceniti ovaj proizvod

 U jednom tomu objavljene su drame koje su na prostoru bivše
Jugoslavije izvedene više hiljada puta i koje su postale, u neku
ruku, metafora naše političke zbilje:

ŠOVINISTIČKA FARSA I–IV


BEOGRAD


ISBN 978-86-7590-25-91
Format 135mm x 200mm
Povez Broš
Pismo ćirilica
Broj strana 229

Dostupnost: Na lageru

Cena: RSD 540.00

Cena sa popustom: RSD 432.00

Samo danas!

  • DOSIJE SEKS - ASTROLOŠKI VODIČ KROZ LJUBAV I POŽUDU

    Cena: RSD 648.00

    Cena sa popustom: RSD 500.00

    Cena na akciji: RSD 50.00

  • ENCIKLOPEDIJA PRAZNOVERJA

    Cena: RSD 1,320.00

    Cena sa popustom: RSD 1,056.00

    Cena na akciji: RSD 200.00

  • ENGLISH ALPHABET

    Cena: RSD 440.00

    Cena sa popustom: RSD 352.00

    Cena na akciji: RSD 100.00

  • FESTIVAL KVIKSILVER - DRUGI DEO TRILOGIJE IZDANCI SENKE

    Cena: RSD 715.00

    Cena sa popustom: RSD 572.00

    Cena na akciji: RSD 100.00

  • ISKRE LJUBAVI

    Cena: RSD 660.00

    Cena sa popustom: RSD 528.00

    Cena na akciji: RSD 199.00

  • OSNOVE METAFIZIČKIH NAČINA ISCELJIVANJA

    Cena: RSD 1,400.00

    Cena sa popustom: RSD 1,060.00

    Cena na akciji: RSD 300.00

  • IGRAČKE

    Cena: RSD 440.00

    Cena sa popustom: RSD 352.00

    Cena na akciji: RSD 100.00

  • JEDAN PROCENAT DOKTRINE

    Cena: RSD 950.00

    Cena sa popustom: RSD 750.00

    Cena na akciji: RSD 100.00

  • NE SASVIM SIRENA - OSTRVO SIRENA

    Cena: RSD 410.00

    Cena sa popustom: RSD 328.00

    Cena na akciji: RSD 100.00

  • ŠKOLA KLIZANJA - BELE KLIZALJKE - ŽELJE

    Cena: RSD 410.00

    Cena sa popustom: RSD 328.00

    Cena na akciji: RSD 100.00

  • INSEKTI

    Cena: RSD 440.00

    Cena sa popustom: RSD 352.00

    Cena na akciji: RSD 100.00

  • LJUBAV U PERSIJI (1. i 2. deo) - 4. izdanje

    Cena: RSD 792.00

    Cena sa popustom: RSD 633.00

    Cena na akciji: RSD 199.00

  • NA FESTIVALU VAJLDVUD - DRUGA KNJIGA TRILOGIJA RENESANSNI FESTIVALI

    Cena: RSD 715.00

    Cena sa popustom: RSD 572.00

    Cena na akciji: RSD 100.00

  • ŠKOLA KLIZANJA - LJUBIČASTE KLIZALJKE - PRIJATELJI

    Cena: RSD 410.00

    Cena sa popustom: RSD 328.00

    Cena na akciji: RSD 100.00

  • ZVEZDANI PRAH - MAGIJA POD SJAJEM MESEČINE

    Cena: RSD 495.00

    Cena sa popustom: RSD 396.00

    Cena na akciji: RSD 100.00

  • INSTRUMENTI

    Cena: RSD 440.00

    Cena sa popustom: RSD 352.00

    Cena na akciji: RSD 100.00

  • VREMENSKE ZAMKE

    Cena: RSD 660.00

    Cena sa popustom: RSD 528.00

    Cena na akciji: RSD 149.00

  • NE SASVIM SIRENA - VATRA SIRENA

    Cena: RSD 410.00

    Cena sa popustom: RSD 324.00

    Cena na akciji: RSD 100.00

  • SREBRNA JE ZA TAJNE - Platićeš mi

    Cena: RSD 715.00

    Cena sa popustom: RSD 572.00

    Cena na akciji: RSD 100.00

  • TAJNA ŠUME UŽASA - TREĆI DEO TRILOGIJA RENESANSNI FESTIVALI

    Cena: RSD 660.00

    Cena sa popustom: RSD 528.00

    Cena na akciji: RSD 100.00

  • ZVEZDANI PRAH - VERUJ U MAGIJU

    Cena: RSD 495.00

    Cena sa popustom: RSD 396.00

    Cena na akciji: RSD 100.00

  • LJUBAV U PERSIJI 3. DEO

    Cena: RSD 704.00

    Cena sa popustom: RSD 563.00

    Cena na akciji: RSD 199.00

  • PREVOZNA SREDSTVA

    Cena: RSD 440.00

    Cena sa popustom: RSD 352.00

    Cena na akciji: RSD 100.00

  • VILINA BALADA - okupljanje vila

    Cena: RSD 825.00

    Cena sa popustom: RSD 660.00

    Cena na akciji: RSD 199.00

Uslovi kupovine!

VAŽNA NAPOMENA! CENE KOJE SU NA SAJTU (SA POPUSTOM, KAO I AKCIJSKE CENE) VAŽE ISKLJUČIVO ZA KUPOVINU: PREKO SAJTA, PREKO E-MAILA, PUTEM TELEFONA, SMS PORUDŽBENICOM!

Knjige predstavljene na sajtu možete kupiti pouzećem (knjige stižu na vašu adresu a plaćate ih prilikom preuzimanja) na više načina:

  • Poručivanjem preko našeg sajta www.leo.rs
  • Narudžbinom preko e-maila: info@leo.rs – potrebno je da nam pošaljete sledeće podatke: Ime i prezime, adresu, mesto i poštanski broj, broj mobilnog telefona, naziv knjige ili knjiga koje poručujete i broj komada.
  • Putem telefona 011/375-2625 , 011/375-2626 , 011/375-2627
  • SMS porudžbenicom – ako želite da poručite knjige putem SMS poruke, pošaljite na broj 063/517-874 sledeće podatke:

Ime i prezime, adresu, mesto i poštanski broj, naziv knjige ili knjiga koje poručujete i broj komada. Cena sms poruke se tarifira po standardnoj ceni sms poruke kod vašeg operatera.

Koji god način poručivanja da izaberete knjige će vam biti isporučena pouzećem u roku od 2 do 5 radinih dana, a troškovi ptt usluga iznosiće 200 dinara za kupovinu jedne do tri knjige ili 250 dinara za kupovinu četiri i više knjiga.

KUPCI IZ INOSTRANSTVA

Ukoliko knjige kupujete van Srbije, na vrhu svake stranice sajta možete izabrati valutu EUR, USD, KM i sve cene će Vam biti izražene u izabranoj valuti. Nakon prolaska kroz sve korake kupovine stićiće Vam mejl sa potvrdom prijema vaše porudžbenice. Nakon što proverimo iznos poštanskih troškova za kupljene knjige dobićete mejl u roku od 24h sa ukupnim deviznim iznosom (zbir poručenih knjiga + poštanski troškovi) i instrukcijama za plaćanje na naš devizni račun. Odmah nakon evidentiranja vaše uplate knjige vam šaljemo na vašu adresu iz porudžbenice.

KUPOVINA U PRETPLATI

Pripremili smo za Vas posebnu pogodnost kupovine – kupovina naših izdanja u pretplati po znatno povoljnijoj ceni (pre nego što knjiga izađe iz štampe). Knjige Vam šaljemo brzom poštom na vašu adresu u roku od 5 – 10 dana od objavljivanja na našem sajtu da je knjiga izašla iz štampe. Cena poštarine: troškovi ptt usluga iznosiće 200 dinara za kupovinu jedne do tri knjige ili 250 dinara za kupovinu četiri i više knjiga.
Spisak knjiga koje možete kupiti u pretplati kao i očekivane datume izlaska iz štampe možete pronaći na ovom linku.
Porudžbinu možete obaviti:

  • na našem sajtu,
  • telefonskim pozivom na 011/375-2625, 011/375-2626, 011/375-2627,
  • slanjem mejla na info@leo.rs

a zatim navedeni iznos sa porudžbenice uplatite po instrukcijama sa uplatnice u banci ili pošti. (primer uplatnice moze takodje da mu stigne mejlom uz porudzbenicu ili da se uz vec postojeci tekst svakoj porudzbenici za knjige iz pretplate doda vazna napomena.

Važna napomena za kupovinu knjiga u pretplati!
Pretplatna cena vаži samo do očekivanog datuma izlaska knjige iz štampe!

Uplatnica

PLAĆANJE PLATNOM KARTICOM

Ukoliko Kupac kao način plaćanja izabere platnu karticu potrebno je da u sledećem koraku unese potrebne parametre na osnovu kojih će njegova transakcija biti autorizovana. Unos podataka obavlja se na stranici koja je deo sistema za plaćanje Komercijalne banke AD Beograd koja i pruža uslugu procesuiranja kartice.

Nakon uspešnog završetka procesa autorizacije, sredstva na platnoj kartici Kupca se rezervišu u iznosu porudžbine koju je kreirao. Ukoliko Prodavac u celosti potvrdi porudžbinu rezervisana sredstva će biti realizovana u celosti i Kupcu će biti prosleđen email sa ovom tom informacijom.

Ukoliko Prodavac nije u mogućnosti da u celosti realizuje porudžbinu Kupca on će ga o tome obavestiti putem email-a ili telefonski. U slučaju da Kupac pristane na korekciju porudžbine Prodavac će potvrditi porudžbinu i realizovati manje sredstava Kupca od inicijalno rezervisanih. Ukoliko Kupac želi da otkaže porudžbinu usled nemogućnosti Prodavca da je celu isporuči, Prodavac neće potvrditi porudžbinu i sredstva Kupca će biti skinuta sa rezervacije u narednih 24h (u zavisnosti od banke čiju karticu Kupac koristi).

Prodavac se obavezuje da će očekivani iznos troškova transporta/isporuke Kupcu dostaviti putem email-a pošto od banke primi potvrdu da je Kupac realizovao uplatu. Prodavac informaciju o očekivanim troškovima transporta prosleđuje na osnovu mase pošiljke kao i zvaničnog cenovnika kurirske službe.

Očekivani troškovi transporta koje Prodavac prosleđuje Kupcu su isključivo informativnog karaktera i Prodavac nije u mogućnosti da garantuje da će identičan iznos biti naplaćen od Kupca od strane kurirske službe prilikom primopredaje pošiljke.

Ukoliko Kupac ne izvrši plaćanje po porudžbini u roku 24 časa od trenutka njenog kreiranja, ista će biti stornirana i obrisana. Nakon isteka perioda od 24 časa plaćanje po toj porudžbini nije moguće, ali Kupac može napraviti novu porudžbinu i izvršiti uplatu po njoj.

Za porudžbine kreirane petkom ili za dane vikenda rok za realizaciju uplate je umesto 24 časa je ponedeljak do 16h.

Pozovite za više informacija o našim proizvodima:

+381(0)11/375-2625
+381(0)11/375-2626
+381(0)11/375-2627
+381(0)11/317-0049

Uslovi povraćaja robe.

Povraćaj robe

Povraćaj robe se koristi isključivo u slučaju reklamacije.


Uslovi reklamacija

Reklamacije se mogu podneti isključivo u slučaju kada je – isporučeni proizvod oštećen, nekompletan ili ne odgovara specifikaciji narudžbine.

Reklamacije slati na info@leo.rs ili pozvati telefonom 011/375-2625 , 011/375-2626 .

SMS kupovina

Ako želite da poručite knjige putem SMS poruke, pošaljite na broj 063/517-874 sledeće podatke: Ime i prezime, adresu, mesto i poštanski broj, mejl adresu, naziv knjige ili knjiga koje poručujete i broj komada.

Porudžbina će vam biti isporučena pouzećem u roku od jednog do pet radinih dana, a troškovi ptt usluga iznosiće 200 dinara za kupovinu jedne do tri knjige ili 250 dinara za kupovinu četiri i više knjiga. Cena sms poruke se tarifira po standardnoj ceni sms poruke kod vašeg operatera.

Opis proizvoda

Detalji

 VESELA TRAGEDIJA

ili

Kako je Radoslav Pavlović sa Šovinističkom farsom I–IV doprineo razumevanju smisla druge, izgubljene knjige Aristotelove Poetike, koja, kao što je poznato, govori o vrlinama i oblicima smeha, i kako je tom prilikom isti Pavlović dodirnuo „zlatnu granu“

I

„Smeh je ubojito oružje protiv demona smrti i pouzdani i nepresušni izvor života. Neugasiv je smeh olimpskih bogova, a slevsinsku Demetru nasmeje Jamba svojim bestidnim gestom. Stoga je strogi spartanski zakonodavac Likurg podigao statuu Gelotu kao božanstvo smeha“, podseća nas Milan Budimir u Poreklu evropske scene.

Antički teatar poznaje tragediju i trigodiju, odnosno komediju kao dva osnovna i međusobno zavisna oblika scenskog izraza. Trigodija ili komedija još se naziva i hilarotragedija, odnosno vesela tragedija. Ravnopravan status ovih poetskih oblika proizlazi već iz činjenice da su fenomen života i fenomen smrti samo dva oblika univerzalnog, pa tako i ljudskog postojanja. Ljudsko postojanje istovremeno je smrt i život, smeh i plač, tragedija i komedija. Ipak, ono što je osobita čovekova prednost u ovoj stvari, jeste jedna retka vrsta sposobnosti koja je svojstvena samo ljudima. Istine radi, ponekad, u časovima dokolice ili u trenucima stvaranja, ovu sposobnost demonstriraju i sami bogovi. Reč je o smehu i njegovoj kreativnoj moći.

II

„Od svih živih bića, samo je čoveku svojstven smeh“, kaže Aristotel u spisu O duši. Kultski smeh je dokumentovan kao bitan činilac svih ljudskih zajednica, od samog „početka“. Smeh je jedan od glavnih oblika ispoljavanja snage ljudskog duha kroz istoriju. On je bitan elemenat rituala posvećenih agrarnim starobalkanskim božanstvima Demetri i Dionisu. Dokoni bogovi homerskog Olimpa zbijaju šale jedan s drugim, ali i sa ljudima, a njihov grohotni božanski smeh odjekuje nebesima. Eleusinske misterije i orfičko-pitagorejska tradicija nezamislivi su bez obrednog smeha i njegove inicijacijske funkcije.

Vergilije u Četvrtoj eklogi na scenu budućnosti čovečanstva izvodi spasitelja sveta kao božansko dete koje svojim smehom, a ne plačem, otvara Zlatni vek i doba opšteg mira. Plinije tvrdi da se samo jedan čovek nasmejao čim se rodio, a da je to bio Zaratustra. Anonimni autor jednog egipatskog alhemičarskog rukopisa iz III veka n. e., koji se danas čuva u Lajdenu, kaže da je božanski smeh stvarni tvorac sveta. Dante je svoj slavni spev nazvao Božanstvena komedija, a ne Božanstvena tragedija, kao što je to nalagala vladajuća dogmatska konvencija patetično ozbiljne i jalovo dogmatske evropske učenosti i religioznosti HIII i HIV veka.

III

Stroge i ozbiljne monoteističke religije ne ignorišu snagu smeha, iako njihovi bogovi, a još više čuvari njihove doktrine, nisu skloni ni šali ni smehu. Međutim, istorija srednjovekovnog hrišćanstva poznaje bogatu praksu groteske, farse, pučke komedije, masovne karnevalske predstave, kao što su Praznik luda ili Praznik magaraca, ali i dela kao što je Kiprijanova gozba, nastala između V i VII veka n. e., ili Joca monachorumiz V ili VI veka n. e. Ipak, smeh je tada bio predmet stalne sumnje, podozrenja i često surove kazne.

Ovo lepo pokazuje Umberto Eko u Imenu ruže. Serija zločina bila je preduzeta u onoj opatiji negde na severu Italije, da bi poslednji prepis druge knjige Aristotelove Poetike, onaj koji govori o smehu, za ljude ostao nepoznat i nedostupan. Najzad, kada ni ta ubistva nisu otklonila opasnost, čuvar dogme, zlosrećni Jorge iz Burgosa, spalio je ogromnu biblioteku verujući da ljude spasava od bogohulnog iskušenja pred koja ih je mogao staviti taj Filozofov spis o vrlinama i opravdanosti smeha i komedije.

Iako je druga knjiga Poetike netragom nestala u tom velikom požaru, Jorge nije uspeo u svom naumu. Smeh, naime, nije proizvod knjiga, makar to bila i druga knjiga Aristotelove Poetike. Smeh je manifestacija, oblik i potencija samog ljudskog života. Stariji je od svake knjige i svakog pokušaja sistematizacije. Knjige, ako su dobre, ako su njihovi pisci duhoviti – ako imaju duha, odnosno svesti, odnosno duše, ako su u sebi oslobodili humor i ljubav prema životu – uvećavaju, objašnjavaju, inspirišu, kreiraju, otkrivaju, artikulišu, sistematizuju, iniciraju, pokreću, obogaćuju smeh, ali svakako nisu odgovorne za samu činjenicu njegovog nastanka i fenomen njegovog postojanja. Zato ni uništavanje drugog dela Aristotelove Poetike nije moglo sprečiti da smeh odigra tako važnu ulogu u ljudskoj istoriji.

IV

Čitav milenijum akumulirana energija smeha „prostog naroda“ – suzbijanog, zabranjivanog, skrivenog, inkriminisanog, kažnjavanog smeha – omogućila je evropsku renesansu, kako na to podseća Mihail Bahtin, a „božanski smeh“ Rableovog Gargantue i Pantagruelaodjeknuo je kao jedan od najvećih akata ljudske slobode u čitavoj poznatoj istoriji.

Oslobađajućom snagom vlastitog duha, humorom i smehom, Erazmo Roterdamski i njegovaPohvala ludosti, Bokačo sa Dekameronom, Šekspir, Servantes, Vilijem Hogart, Volter, Gogolj, Mark Tven, Radoje Domanović, Karel Čapek, Bernard Šo, Šarlo i Veliki diktator Čarlija Čaplina… itd., dešifrovali su ljudsku prirodu i njenu „sudbinu“ u prošlosti, sadašnjosti i budućnosti. Tako je rekonstruisan i unutrašnji smisao sadržaja druge, spaljene i izgubljene knjige Aristotelove Poetike. Jorgeov pravoverni piromanski trud – koji se, istini za volju, možda i nije odigrao, ali to nikako ne umanjuje verodostojnost Ekovog svedočanstva o tom nemilom događaju – pokazao se kao potpuno besmislen, kako to uostalom biva i sa svakom drugom vrstom dogme. Neko je, uostalom, lepo rekao da knjige ne gore.

Pišući o Rableu, Žil Mišle u desetoj knjizi Istorije Francuske kaže i ovo: „Rable je skupljao mudrost u narodnoj stihiji starinskih provincijskih narečja, izreka, poslovica, školskih farsi, iz usta luda i lakrdijaša. Ali, prelamajući se kroz to lakrdijaštvo, otkriva se u svoj svojoj veličini genije veka i njegova proročka snaga. Svuda gde još ne nalazi, on predviđa, on obećava, on upućuje. U toj šumi snoviđenja, pod svakim se listom kriju plodovi koje će pokupiti budućnost. Cela ta knjiga je ’zlatna grana’.“

„Zlatna grana“ je ono biljno proročko sredstvo – poznato i kao druidska imela – o čijoj je moći Sibila obavestila Eneju u VI pevanju Vergilijevog speva o životu i pustolovinama legendarnog Trojanca koji je osnovao Rim. Reč je o simbolu ljudskog znanja, intuicije, imaginacije i kreativnosti. Imamo li to na umu i pratimo li logiku Mišleove interpretacije značaja Rableovog Gargantue i Pantagruela, onda nam neće biti teško da i smeh vidimo kao jednu od najvažnijih kreativnih mogućnosti sadržanih u značenjskim slojevima simboličke strukture „zlatne grane“. Smeh, naime, takođe može biti oblik manifestovanja ljudskog znanja, intuicije i imaginacije. Imajući to u vidu, Mišle posebno ističe „proročku snagu“ Rableove gigantske lakrdije.

VI

Naravno, imamo posla sa čitavom paletom različitih oblika smeha, pa ne treba posebno naglašavati kako nikakav automatizam ne deluje (ni) u ovoj stvari. Ljudi se mogu grohotom smejati čitav život, ili čitav život mogu raditi groteskne stvari koje druge nagone na smeh, ali to ne znači da su se susreli i sa „zlatnom granom“. Ona je retka upravo onoliko koliko je redak ljudski talenat, ljudsko znanje, imaginacija, intuicija i kreativnost, bez obzira na to u kom se obliku javljaju. Proročica Sibila je to lepo objasnila Eneju:

Na drvetu zlatna grana je sa lišćem

I vitkim stablom – Proserpini posvećena.

Gaj je krije, senkom dolina zatvara.


(…)


Očima traži, nađenu rukom beri,

Jer sama dođe – ako te sudba zove,

Silom ili tvrdim gvožđem nećeš da uspeš.“

Sibilin savet je jedna sasvim jednostavna istina. Kao simbol moći ljudskog duha, znači talenta, znanja, imaginacije, intuicije i kreativnosti, „zlatna grana“ se javlja sama, i samo onda kada onaj ko za njom traga zaista poseduje talenat, znanje, intuiciju, imaginaciju i kreativnost. U protivnom, ona je tako dobro skrivena i nevidljiva da je ni sve sile sveta ne mogu pronaći. „Zlatna grana“ u takvim slučajevima i ne postoji, jer ne postoji ni ljudski duh koji može da predstavi.

Radoslavu Pavloviću se, međutim, posrećilo u septembru 1977, kada je, kao dvadeset trogodišnji dramaturg koji u Parizu čeka vest o mogućnosti da produži studije u Tibingenu, napisao prvu verziju pozorišnog komada pod naslovom Šovinistička farsa. Bila je to prava hilarotragedija ili vesela tragedija, prava lakrdija „proročke snage“. „Zlatna grana“ je sama došla i predstavila se našem piscu. U tom trenutku, mirne savesti je mogao da kaže kako je doprineo razumevanju smisla izgubljene druge knjige Aristotelove Poetike.

Naravno, događaj koji je priredio Pavlović sa svojom veselom tragedijom i „zlatnom granom“, nije se odigrao zbog toga što je rukopis Farse postavljen u gradu čija je jedna od najlepših ulica – i jedna od najlepših ulica na svetu uopšte – posvećena uspomeni na mitski Elisej, gde borave blaženi heroji, među njima i Orfej, niti zbog toga što je naš pisac završio svoj rad u mesecu septembru, odnosno beodromionu – kako se taj mesec zvao u antičkoj Heladi. Tada su, naime, priređivane Velike misterije, centralni događaj Eleusinskih misterija. Ni činjenica da je Farsa prvi put premijerno izvedena sedam godina kasnije, u martu 1985, odnosno tokom antičkog meseca antisteriona, kada su priređivane Male misterije, drugi važni događaj Eleusinskih misterija, takođe nije od uticaja u slučaju Pavlovićevog otkrića vesele tragedije i njene „proročke snage“. Razume se, nije ni činjenica da je Pavlović stigao u Pariz iz Beograda, odnosno iz oblasti gde je rođena evropska scena, kako nam je to lepo pokazao (i) Budimir, nije presudila u ovoj stvari.

Presudio je trenutak u kome je pisac jasno video sliku one dvojice istoričara, ili one dvojice povjesničara, doktore Slobodana Mihajlovića i Bernarda Draha, kako u sigurnom ambijentu udobnog, razume se, zatvorenog kluba, pod budnim okom vlasti, prepušteni čarima vina, uživaju nadmećući se u snazi svojih ispraznih klišea, predrasuda, neznanja, opštih mesta, mitomanije, gluposti i narcizma tako karakterističnih za vladajuće ideologije HH veka uopšte, a u ovom slučaju kod Srba i Hrvata posebno. Bila je to komična, još više groteskna, najzad i tragična slika. Ali, bila je to istinita slika, slika jedne stvarnosti koja uživa u dekadentnoj tragediji vlastite samoobmane. Mnogo godina kasnije, jednu takvu grotesknu sliku – pravu repliku prizora iz Farse – čitav svet je imao prilike da vidi zahvaljujući globalnoj televiziji; ona dva političara, koji predstavljaju Srbe i Hrvate, sa saradnicima, okupljeni nad velikom geografskom kartom, nadobudno diskutuju o etničkom sastavu nekog sela i prepiru se kome to selo pripada, Srbima ili Hrvatima. Scena se odigravala, pod budnim okom vlasti, tokom jedne od brojnih seansi tzv. mirovnih pregovora u Ženevi, godine 1994. ili 1995. U pozadini, „na terenu“, još uvek je besneo jedan iz serije unutrašnjih ratova na jugoslovenskom prostoru, rat u Bosni i Hercegovini.

VII

Sedam godina pošto je napisana, bilo je to u jesen 1984, počele su pripreme za postavljanje Pavlovićeve Šovinističke farse na sceni beogradskog Studentskog kulturnog centra u režiji Egona Savina i sa Predragom Ejdusom i Josifom Tatićem u glavnim ulogama.

Slučaj je udesio da se u to vreme, kod Grafičkog zavoda Hrvatske u Zagrebu, pojavio i hrvatsko-srpski prevod Ekove pripovesti o drugoj knjizi Aristotelove Poetike, romanIme ruže. Nikad kraja slučajnostima, pa zato pominjem i bizaran podatak da je slučaj hteo i to da odluka o postavljanju Šovinističke farse na program SKC-a, bude i poslednja u čijem sam donošenju imao zadovoljstvo da učestvujem kao dotadašnji direktor – nedugo potom, napustio sam tu kuću. Šovinistička farsa je premijerno izvedena na sceni SKC-a u martu 1985. Bio je to trijumfalan početak jednog projekta koji, eto, i danas, posle punih trinaest godina, ima i svoju publiku i, što je još važnije, smisao svog postojanja. Slučaj da su prve probe Farse otpočele u doba Velikih misterija, a premijera bila u vreme Malih misterija, tih centralnih događaja koji simbolišu večni ciklus smrti i novog života u Eleusinskim misterijama, nije presudio u slučaju ovog Pavlovićevog trijumfa. Presudilo je to što je Farsa sa scene zaista pomogla ljudima da kristalno jasno vide groteskne dimenzije sveta u kome žive, da vide plitkoumnost, iracionalnost i tragičnost tako ustrojenog sveta, da naslute kataklizmu koji tako ustrojen svet priziva, i da ga kolektivno, javno i ritualno izvrgnu ruglu i podsmehu.

Predstava je, na matičnoj i drugim scenama tadašnje Jugoslavije, prikazana oko 920 puta, uključujući i gostovanja u Njujorku i Londonu. Verzija postavljena u zagrebačkom „Jazavcu“ igrana je 300 puta. Na svoj repertoar, Šovinističku farsu Radoslava Pavlovića uvrstila su i pozorišta u Rijeci, Osijeku, Kruševcu, Kraljevu, Kragujevcu, Somboru, Tuzli…

„Proročanstvo“ Šovinističke farse se, nažalost, ispunilo. Kafanska debata doktora Mihajlovića i Draha, pod budnim okom vlasti, metastazirala je nekoliko godina kasnije u seriju unutrašnjih jugoslovenskih ratova, stradanja i razaranja. Unutar takvog socijalnog i psihološkog ambijenta koji je 1977, odnosno 1984–1985, jasno naslutila „proročka snaga“ prvog dela Farse, Pavlović je napisao i prikazao njen drugi i treći deo. Bilo je to u septembru 1991. i u jesen 1995. Slavenko Saletović je režirao oba nastavka, a Josif Tatić i Predrag Ejdus ponovo su bili nosioci glavnih uloga. Krajem 1998. godine Pavlovićeva Farsa započinje svoj četvrti ciklus. Četvrti deo, pod naslovom Vidimo se u Den Hagu, režira Darijan Mihajlović, a Predrag Ejdus i Josif Tatić i ovaj put igraju glavne uloge. Tako će 1999. godina otpočeti u znaku tog naslova.

Hoće li Pavlović imati razloga da napiše i peti deo Farse ostaje da se vidi. Kako bilo da bilo, budući istoričari pozorišta imaće da se pozabave fenomenom Šovinističke farse Radoslava Pavlovića. Tada, međutim, biće im potrebna pomoć i drugih stručnjaka koji će imati da odgovore na pitanje zašto su tako dugo vremena ljudi na ovim prostorima proizvodili tako impresivno obilje materijala za Pavlovićev serijal veselih tragedija, za te lakrdije „proročke snage“ i zašto je tako dugo vremena vesela tragedija bila jedini žanr čije su uloge ljudi, sa primernim entuzijazmom, igrali i u svojim stvarnim životima.

Ljubomir Kljakić

Komentari

Napišite svoj komentar

Samo registrovani korisnici mogu da pišu komentare. Molimo Vas da se prijavite ili registrujete na sajt.

Još naslova od istog autora