+381(0)11/375-2625

Dobrodošli na Leo Commerce!

Napredno pretraživanje

Budite prvi koji će oceniti ovaj proizvod

 Jedna neobična Simovićeva  knjiga, dnevnik snova,
Snevnik, dobijaće na značaju, naročito kada se Simovićevo delo bude
proučavalo kao celina i kada se budu ispitivali odnosi između
pojedinih njegovih segmenata, odnosno kada se budu postavljala
pitanja pesničke slike i njenoga porekla, odnosa san–java, problem
inspiracije, pitanja psihologije stvaralaštva. Njegova knjiga snova
Snevnik je samo delimično književna fantastika, spoj snohvatica i
onostranog sa stvarnim životom, odakle se onirička stvarnost
pretače u čudnovate snove. Snevnik je odraz čovekove stvarnosti,
kao što je iUžice sa vranama odraz grube i nemirne srpske istorije.
ISBN 978-86-7590-21-57
Format 135mm x 200mm
Povez Tvrdi
Pismo ćirilica
Broj strana 164

Dostupnost: Na lageru

Cena: RSD 999.00

Cena sa popustom: RSD 799.20

Samo danas!

  • DEČIJI NESTAŠLUCI I KAKO IH PREŽIVETI

    Cena: RSD 385.00

    Cena sa popustom: RSD 308.00

    Cena na akciji: RSD 50.00

  • DIVLJE ŽIVOTINJE

    Cena: RSD 440.00

    Cena sa popustom: RSD 352.00

    Cena na akciji: RSD 100.00

  • DOSIJE BIVŠE-ASTROLOŠKI VODIČ KROZ NJEGOVE BIVŠE LJUBAVNE STRASTI

    Cena: RSD 550.00

    Cena sa popustom: RSD 440.00

    Cena na akciji: RSD 50.00

  • DOSIJE SEKS - ASTROLOŠKI VODIČ KROZ LJUBAV I POŽUDU

    Cena: RSD 648.00

    Cena sa popustom: RSD 500.00

    Cena na akciji: RSD 50.00

  • ENCIKLOPEDIJA PRAZNOVERJA

    Cena: RSD 1,320.00

    Cena sa popustom: RSD 1,056.00

    Cena na akciji: RSD 200.00

  • ENGLISH ALPHABET

    Cena: RSD 440.00

    Cena sa popustom: RSD 352.00

    Cena na akciji: RSD 100.00

  • FESTIVAL KVIKSILVER - DRUGI DEO TRILOGIJE IZDANCI SENKE

    Cena: RSD 715.00

    Cena sa popustom: RSD 572.00

    Cena na akciji: RSD 100.00

  • ISKRE LJUBAVI

    Cena: RSD 660.00

    Cena sa popustom: RSD 528.00

    Cena na akciji: RSD 199.00

  • OSNOVE METAFIZIČKIH NAČINA ISCELJIVANJA

    Cena: RSD 1,400.00

    Cena sa popustom: RSD 1,060.00

    Cena na akciji: RSD 300.00

  • IGRAČKE

    Cena: RSD 440.00

    Cena sa popustom: RSD 352.00

    Cena na akciji: RSD 100.00

  • JEDAN PROCENAT DOKTRINE

    Cena: RSD 950.00

    Cena sa popustom: RSD 750.00

    Cena na akciji: RSD 100.00

  • NE SASVIM SIRENA - OSTRVO SIRENA

    Cena: RSD 410.00

    Cena sa popustom: RSD 328.00

    Cena na akciji: RSD 100.00

  • ŠKOLA KLIZANJA - BELE KLIZALJKE - ŽELJE

    Cena: RSD 410.00

    Cena sa popustom: RSD 328.00

    Cena na akciji: RSD 100.00

  • INSEKTI

    Cena: RSD 440.00

    Cena sa popustom: RSD 352.00

    Cena na akciji: RSD 100.00

  • LJUBAV U PERSIJI (1. i 2. deo) - 4. izdanje

    Cena: RSD 792.00

    Cena sa popustom: RSD 633.00

    Cena na akciji: RSD 199.00

  • NA FESTIVALU VAJLDVUD - DRUGA KNJIGA TRILOGIJA RENESANSNI FESTIVALI

    Cena: RSD 715.00

    Cena sa popustom: RSD 572.00

    Cena na akciji: RSD 100.00

  • ŠKOLA KLIZANJA - LJUBIČASTE KLIZALJKE - PRIJATELJI

    Cena: RSD 410.00

    Cena sa popustom: RSD 328.00

    Cena na akciji: RSD 100.00

  • ZVEZDANI PRAH - MAGIJA POD SJAJEM MESEČINE

    Cena: RSD 495.00

    Cena sa popustom: RSD 396.00

    Cena na akciji: RSD 100.00

  • INSTRUMENTI

    Cena: RSD 440.00

    Cena sa popustom: RSD 352.00

    Cena na akciji: RSD 100.00

  • VREMENSKE ZAMKE

    Cena: RSD 660.00

    Cena sa popustom: RSD 528.00

    Cena na akciji: RSD 149.00

  • NE SASVIM SIRENA - VATRA SIRENA

    Cena: RSD 410.00

    Cena sa popustom: RSD 324.00

    Cena na akciji: RSD 100.00

  • SREBRNA JE ZA TAJNE - Platićeš mi

    Cena: RSD 715.00

    Cena sa popustom: RSD 572.00

    Cena na akciji: RSD 100.00

  • TAJNA ŠUME UŽASA - TREĆI DEO TRILOGIJA RENESANSNI FESTIVALI

    Cena: RSD 660.00

    Cena sa popustom: RSD 528.00

    Cena na akciji: RSD 100.00

  • ZVEZDANI PRAH - VERUJ U MAGIJU

    Cena: RSD 495.00

    Cena sa popustom: RSD 396.00

    Cena na akciji: RSD 100.00

  • LJUBAV U PERSIJI 3. DEO

    Cena: RSD 704.00

    Cena sa popustom: RSD 563.00

    Cena na akciji: RSD 199.00

  • PREVOZNA SREDSTVA

    Cena: RSD 440.00

    Cena sa popustom: RSD 352.00

    Cena na akciji: RSD 100.00

  • VILINA BALADA - okupljanje vila

    Cena: RSD 825.00

    Cena sa popustom: RSD 660.00

    Cena na akciji: RSD 199.00

Uslovi kupovine!

VAŽNA NAPOMENA! CENE KOJE SU NA SAJTU (SA POPUSTOM, KAO I AKCIJSKE CENE) VAŽE ISKLJUČIVO ZA KUPOVINU: PREKO SAJTA, PREKO E-MAILA, PUTEM TELEFONA, SMS PORUDŽBENICOM!

Knjige predstavljene na sajtu možete kupiti pouzećem (knjige stižu na vašu adresu a plaćate ih prilikom preuzimanja) na više načina:

  • Poručivanjem preko našeg sajta www.leo.rs
  • Narudžbinom preko e-maila: info@leo.rs – potrebno je da nam pošaljete sledeće podatke: Ime i prezime, adresu, mesto i poštanski broj, broj mobilnog telefona, naziv knjige ili knjiga koje poručujete i broj komada.
  • Putem telefona 011/375-2625 , 011/375-2626 , 011/375-2627
  • SMS porudžbenicom – ako želite da poručite knjige putem SMS poruke, pošaljite na broj 063/517-874 sledeće podatke:

Ime i prezime, adresu, mesto i poštanski broj, naziv knjige ili knjiga koje poručujete i broj komada. Cena sms poruke se tarifira po standardnoj ceni sms poruke kod vašeg operatera.

Koji god način poručivanja da izaberete knjige će vam biti isporučena pouzećem u roku od 2 do 5 radinih dana, a troškovi ptt usluga iznosiće 200 dinara za kupovinu jedne do tri knjige ili 250 dinara za kupovinu četiri i više knjiga.

KUPCI IZ INOSTRANSTVA

Ukoliko knjige kupujete van Srbije, na vrhu svake stranice sajta možete izabrati valutu EUR, USD, KM i sve cene će Vam biti izražene u izabranoj valuti. Nakon prolaska kroz sve korake kupovine stićiće Vam mejl sa potvrdom prijema vaše porudžbenice. Nakon što proverimo iznos poštanskih troškova za kupljene knjige dobićete mejl u roku od 24h sa ukupnim deviznim iznosom (zbir poručenih knjiga + poštanski troškovi) i instrukcijama za plaćanje na naš devizni račun. Odmah nakon evidentiranja vaše uplate knjige vam šaljemo na vašu adresu iz porudžbenice.

KUPOVINA U PRETPLATI

Pripremili smo za Vas posebnu pogodnost kupovine – kupovina naših izdanja u pretplati po znatno povoljnijoj ceni (pre nego što knjiga izađe iz štampe). Knjige Vam šaljemo brzom poštom na vašu adresu u roku od 5 – 10 dana od objavljivanja na našem sajtu da je knjiga izašla iz štampe. Cena poštarine: troškovi ptt usluga iznosiće 200 dinara za kupovinu jedne do tri knjige ili 250 dinara za kupovinu četiri i više knjiga.
Spisak knjiga koje možete kupiti u pretplati kao i očekivane datume izlaska iz štampe možete pronaći na ovom linku.
Porudžbinu možete obaviti:

  • na našem sajtu,
  • telefonskim pozivom na 011/375-2625, 011/375-2626, 011/375-2627,
  • slanjem mejla na info@leo.rs

a zatim navedeni iznos sa porudžbenice uplatite po instrukcijama sa uplatnice u banci ili pošti. (primer uplatnice moze takodje da mu stigne mejlom uz porudzbenicu ili da se uz vec postojeci tekst svakoj porudzbenici za knjige iz pretplate doda vazna napomena.

Važna napomena za kupovinu knjiga u pretplati!
Pretplatna cena vаži samo do očekivanog datuma izlaska knjige iz štampe!

Uplatnica

PLAĆANJE PLATNOM KARTICOM

Ukoliko Kupac kao način plaćanja izabere platnu karticu potrebno je da u sledećem koraku unese potrebne parametre na osnovu kojih će njegova transakcija biti autorizovana. Unos podataka obavlja se na stranici koja je deo sistema za plaćanje Komercijalne banke AD Beograd koja i pruža uslugu procesuiranja kartice.

Nakon uspešnog završetka procesa autorizacije, sredstva na platnoj kartici Kupca se rezervišu u iznosu porudžbine koju je kreirao. Ukoliko Prodavac u celosti potvrdi porudžbinu rezervisana sredstva će biti realizovana u celosti i Kupcu će biti prosleđen email sa ovom tom informacijom.

Ukoliko Prodavac nije u mogućnosti da u celosti realizuje porudžbinu Kupca on će ga o tome obavestiti putem email-a ili telefonski. U slučaju da Kupac pristane na korekciju porudžbine Prodavac će potvrditi porudžbinu i realizovati manje sredstava Kupca od inicijalno rezervisanih. Ukoliko Kupac želi da otkaže porudžbinu usled nemogućnosti Prodavca da je celu isporuči, Prodavac neće potvrditi porudžbinu i sredstva Kupca će biti skinuta sa rezervacije u narednih 24h (u zavisnosti od banke čiju karticu Kupac koristi).

Prodavac se obavezuje da će očekivani iznos troškova transporta/isporuke Kupcu dostaviti putem email-a pošto od banke primi potvrdu da je Kupac realizovao uplatu. Prodavac informaciju o očekivanim troškovima transporta prosleđuje na osnovu mase pošiljke kao i zvaničnog cenovnika kurirske službe.

Očekivani troškovi transporta koje Prodavac prosleđuje Kupcu su isključivo informativnog karaktera i Prodavac nije u mogućnosti da garantuje da će identičan iznos biti naplaćen od Kupca od strane kurirske službe prilikom primopredaje pošiljke.

Ukoliko Kupac ne izvrši plaćanje po porudžbini u roku 24 časa od trenutka njenog kreiranja, ista će biti stornirana i obrisana. Nakon isteka perioda od 24 časa plaćanje po toj porudžbini nije moguće, ali Kupac može napraviti novu porudžbinu i izvršiti uplatu po njoj.

Za porudžbine kreirane petkom ili za dane vikenda rok za realizaciju uplate je umesto 24 časa je ponedeljak do 16h.

Pozovite za više informacija o našim proizvodima:

+381(0)11/375-2625
+381(0)11/375-2626
+381(0)11/375-2627
+381(0)11/317-0049

Uslovi povraćaja robe.

Povraćaj robe

Povraćaj robe se koristi isključivo u slučaju reklamacije.


Uslovi reklamacija

Reklamacije se mogu podneti isključivo u slučaju kada je – isporučeni proizvod oštećen, nekompletan ili ne odgovara specifikaciji narudžbine.

Reklamacije slati na info@leo.rs ili pozvati telefonom 011/375-2625 , 011/375-2626 .

SMS kupovina

Ako želite da poručite knjige putem SMS poruke, pošaljite na broj 063/517-874 sledeće podatke: Ime i prezime, adresu, mesto i poštanski broj, mejl adresu, naziv knjige ili knjiga koje poručujete i broj komada.

Porudžbina će vam biti isporučena pouzećem u roku od jednog do pet radinih dana, a troškovi ptt usluga iznosiće 200 dinara za kupovinu jedne do tri knjige ili 250 dinara za kupovinu četiri i više knjiga. Cena sms poruke se tarifira po standardnoj ceni sms poruke kod vašeg operatera.

Opis proizvoda

Detalji

 O NEKIM POETIČKIM OSOBENOSTIMA SNEVNIKA LJUBOMIRA SIMOVIĆA

U jednom nedavno objavljenom radu bavili smo se strukturnim položajem kratkih proznih celina kakve su pesma u prozi (prozaida), zapis i/ili mikro priča u okviru obuhvatnijih i dužih žanrova bez obzira na rodovsku pripadnost epici, lirici ili drami (primeri spevova, lirskih romana, mozaičko-asocijativne romaneskne proze, dnevnika, putopisa, pa čak i drame). Načelno, dakle, u okviru drugih epskih žanrova (dužih ili kraćih), prozaida ili mikropriča mogu biti njihov konstitutivni deo, dakle temeljni strukturni element. S druge strane, ona se pojavljuje i kao vezivni deo, onaj koji ima ulogu funkcionalnog i montažnog povezivanja preko postupaka lajtmotivske anticipacije, retrospekcije, retardacije, reminiscencije, metaforičkih sažetaka, poenti, itd. Tom prilikom se najčešće disparatni formalni delovi nekog labavije organizovanog teksta sabiraju oko neke smisaone žiže prelamanja. Ipak, u oba slučaja, iako imaju različitu funkciju u oblikovanju koherencije nekog žanrovskog modela, ovi kratki prozni žanrovi zadržavaju i svoju formalno-motivsku, ali i artističku samostalnost.

Kada je, pak, reč o onim žanrovima koji se nalaze na rubu između faktografskog/dokumentarnog i fikcionalnog (memoari, autobiografija, putopis i osobito dnevnik) njihovo savremeno teorijsko tretiranje u mnogo većoj meri ih vidi kao specifične primere fikcionalnih diskursa. Od modernizma do danas, autori su sve više prisvajali za sebe mogućnosti preoblikovanja i novog uspostavljanja žanrovskih konvencija, uz generičko podsećanje na one već stare, poznate, upućujući i čitaoca na potrebu za drugačijim vidom komunikacije sa tekstom. Time su nesumnjivo ostvarili i prikrivenu poetičku vezu sa poetikom modernog romana odnosno moderne proze, bez obzira na stroga žanrovska uslovljavanja. Imajući u vidu iznete teorijske napomene, osvrnućemo se na Snevnik Ljubomira Simovića, delo koje svakako razmiče i problematizuje postojeće žanrovske granice, ali istovremeno nudi čitaocu neku vrstu autopoetičke odgonetke o razlozima i uslovima za njegov nastanak i neobičan karakter.

Naslov dela nesumnjivo pretpostavlja čitalačko prepoznavanje autorove igre sa žanrovskim oznakama: dakle umesto dnevnika u kojem je naglasak na hronološkom i neposrednom praćenju „doživljajnog ja“, ovde imamo posla sa neposrednim, hronološki takođe preciznim zapisivanjem piščevih snova, njegovog, da tako kažemo, noćnog života ili noćne jave, sanjanog a ne empirijski potvrđenog života. Otuda jedinstvena kovanicasnevnik, koju Ljubomir Simović prvi put uvodi u srpsku književnost, da bi njom označio jedno specifično narativno iskustvo i žanrovsku strukturu. Na kraju zbirke zapisa nalazi se neka vrsta autopoetičkog pogovora „Napomene uz Snevnik“. On nas upoznaje za piščevom davnašnjom praksom zapisivanja snova koja datira još od kraja 1961. godine, a završava se, uz izvesne prekide krajem januara 1998, dakle one iste godine kada je ovaj rukopis u celini objavljen. Imajući u vidu i činjenicu da je upravo Simović nekoliko godina kasnije objavio i svoj klasični dnevnik pod naslovom Guske u magli koji je vodio tokom NATO bombardovanja Srbije 1999. godine, specifičnosti ovog prvog još više će doći do izražaja. Ono što je samo na prvi pogled blisko između odrednica dnevnik i snevnik jeste navođenje konkretne hronologije, dakle redosleda zapisivanja. Ali, ovde je reč o jednom veoma dugom periodu koji traje gotovo četiri decenije (1961–1998). Dok je Simovićev dnevnik nastao u jednom kratkom vremenskom razmaku od samo četiri meseca, kao plod intenzivnog i grozničavog beleženja ličnog doživljaja srpske tragedije ali i komentarisanja nekih objektivnih činjenica u vezi s tim događajem, snevnik nema pravilnosti ni uzastopnosti u hronologiji. Upravo zato što je naprosto predmet beleženja san, odnosno snovi, dakle ono što je najneuhvatljivije i sasvim suprotno od tzv. jave u kojoj caruje racionalno. I sam pisac nas obaveštava o toj specifičnoj „tehnici“ kojom je vremenom ovladao:

„U toj tehnici je bilo najvažnije da se san zabeleži što pre, jer se ta pređa, inače, na javi, rasipala brže od dima. Zato sam beleške pravio odmah posle buđenja. Izveštio sam se da to radim i noću, u mraku, za vreme kratkog prekida sna.....Prilikom zapisivanja snova najvažnije mi je bilo da sačuvam najpotpuniju autentičnost sna (Simović: 1998, 149, kurziv B. S. P.).

Autorov napor da „san zabeleži što pre“, dakle na samoj ivici tog graničnog stanja koje razlikuje ali i približava spavača sa budnim, kako je pisao E. A. Po – svedoči o želji da se san ne dopisuje naknadno, rekonstruiše, pa i izmišlja. Skicira se sama njegova forma koja nosi određenu simboličku priču, situaciju, napetost između arhetipova, simboličkih, nesvesnih, podsvesnih i racionalizovanih struktura, mehanizme sintagmatskog povezivanja motiva i jedinica koji ne pretenduju da predstave nekakvu zaokruženu celinu. One pre žele da sugerišu neodređenost, neizvesnost, nekakvu analogiju, ali češće iznenađenje sa kojim se čitalac suočava. San je jedna od omiljenih tema modernista i avangardista, koja se od romantizma preko simbolizma etablira kao neka vrsta medijuma što premošćuje prostor između ovostranog i onostranog. Posebno od Frojdovog dela Tumačenje snova, kao i istraživanja francuskog moderniste Pjera Reverdija iz prve decenije protekloga veka, san je postao jedan od omiljenih i najproduktivnijih toposa moderne književnosti – osobito kada je u pitanju vizionarstvo, fantastika, groteska i slično. Ekspresionisti više nastoje da pruže samu formu, dakle oblik sna („Forma je onako kako san ocrta“, kaže naš Rade Drainac u svome Programu hipnizma), dok nadrealisti prvenstveno teže za sadržinskom stranom snova, njihovim katkada nejasnim i hermetičkim sadržajima i tzv. psihičkom automatizmu, odnosno diktatu podsvesti. Naš autor nastavlja dalje:

„Ali nekad su snovi bili toliko snažni, sadržajni, zagonetni, upečatljivi, čak neodoljivi, da su bili jači i važniji od onoga što mi se događalo na javi, tako da mi se zapisivanje snova nametalo kao najpreči posao. Tako sam ja, koji nikada nisam vodio dnevnik o onome što mi se događalo na javi, ponekad s najvećom revnošću pisao snevnik o onome što mi se događalo u snu“ (149).

Ovde se beleženje snova i njihovog oblika/sadržaja vrednuje hijerarhijski dominantnije u odnosu na javu ili zbilju čime se snovima daje povlašćen, dakle esencijalan status u svekolikom piščevom postojanju. Stoga je i poriv za njihovim što „tačnijim“ zapisivanjem na javi, dakle u jednoj drugoj dimenziji bivstvovanja od ključnog značaja. Kako prevesti sadržaj i formu snova iz jedne (nadređene) stvarnosti u drugu, a pritom ne ispustiti ništa na tom putovanju do „jezičkih i pesničkih formula“ (151), ne izneveriti ništa od njihove primarne percpecije u stanju spavanja? Da li će struktura jezičkog zapisa biti korelativ podsvesnih pesnikovih psihičkih struktura, neočekivana sublimacija želje, ponavljanje neke opsesije, straha ili strepnje?

U tome nam može pomoći i čitanje Simovićeve pesme u prozi (prozaide) „Autoportret sa škorpijom“. Simboličko preispitivanje identiteta, opasnost da se u sebi otkrije neko drugi ili nešto drugo – što je u suprotnosti sa onim kako pesnik sebe racionalno doživljava – koji/koje iracionalno ili instinktivno upravlja njegovim životom, majstorski je uobličena u ovoj kafkijanskoj paraboli. Tekst je sastavljen od niza retorskih pitanja koja gradacijom utiču na izoštravanje saznajnih mogućnosti, što pesnika odvode do konačnog odgovora: „A sa sve većim užasom se pitam neće li ta buba pred zlom, koje prepozna u meni, uteći u smrt, kao u manje zlo!” (Simović: 2001, 154).

S obzirom da je groteska inače jedan od dominantnih poetičkih postupaka Simovićeve pesničke, dramske pa i prozne umetnosti koja često proizvodi fantastičke efekte, najveći broj tekstova Snevnika upravo nosi ova obeležja. U njima se pojavljuju fragmenti svakodnevne stvarnosti, pesnikovih svekolikih iskustava, razgovora, putovanja i situacija sa poznatim, empirijski proverljivim osobama kao što su pisci, pesnikova supruga, majka, brat, tašta, poznanici, koje se kao takve i pominju. Međutim, oni se najčešće daju u nekoj vrsti iskrivljene prizme, deformisani, distorzični, odnosno izobličeni, što nesumnjivo kod čitaoca izaziva efekat grotesknog i fantastičnog. Pritom se ove mikro priče, zapisi i prozaide prezentuju u obliku opisa ili sasvim precizne, verističke naracije, bez težnje za naknadnom literarnom stilizacijom. U tom smislu, ovaj postupak je mnogo bliži ekspresionističkoj tehnici tekstualnog zapisivanja snova nego nadrealističkom, automatskom nagomilavanju hermetičnih sintagmi i metafora čiji je pravac tumačenja katkada nemoguće kanalisati.

Posebno je zanimljivo što se u ishodištu ovakvih slika i prizora najčešće nalazi snažan erotsko-seksualni podsticaj. Jedna od najuspelijih takvih mikro priča je ona sa samog početka Snevnika koja je hronološki obeležena datumom 11. novembar 1961. Pripovedajući kako je ta situacija posledica nekog neobjašnjivog prestupa i bekstva junakovog brata, tekst se dalje nastavlja jednim neočekivanim preokretom:

„Posle njegovog odlaska vreme sam provodio u jednom letnjikovcu i na stadionu s plažom, u društvu najboljeg prijatelja mog brata i njegove sestre, koja je bila pola devojka, a pola krava ili lavica. Ona je u mene bila zaljubljena i stalno mi je zakazivala sastanke....Imala je blago lice sa sitnim očima. Životinjski deo njenog tela – kosmati lavlji ili kravlji bokovi, koji su se za njom vukli tromo i teško, na tankim životinjskim nogama – davao je njenom licu neki tvrd izraz. Od nje me je hvatao strah, ali sam stalno želeo da spavam sa životinjskim delom njenog tela i da istovremeno ljubim njeno ljudsko lice, koje je u sebi imalo neki nejasan trag nečeg životinjskog“ (7).

Ova slika nosi nedvosmislenu mitsko/mitološku konotaciju, a ujedno podseća i na neka od Šagalovih ili Dalijevih kompozicija. Arhetipski erotski nagon ovde je nesumnjivo ukršten i isprovociran sa izazovom i strahom od tanatičke energije životinjskog dela sfinge iz autorovog sna. Navešćemo još neke primere erotskih scena kao simboličkih, estetski sugestivnih slika suprotstavljenih i sjedinjenih u arhetipovima Eros-Tanatos:

„Kraj raskrsnice seoskih puteva na vrhu brda, između dve-tri drvene kolibe, koje su sasvim ličile na zlatiborske, kraljica je, neverovatno bela, visoko začešljane kose, ležala po meni, i tako smo se ljubili“ (20).

„Devojku sam obgrlio preko leđa i ramena i stavio joj ruku na sisu. Sisa je tako pristajala mojoj šaci, kao da je moja šaka bila kalup u kome je sisa izlivena“ (26).

„Onda smo u crkvi, na službi, svi goli – i muškarci, i žene“ (79).

„Onda mi neko kaže da Moša, otkad je umro, kad spava sa nekom ženom, mora da stavi i po dva prezervativa, i da mu ipak oba prsnu.

Još u snu se pitam kakva li je to snaga, i kakvo je to seme.

I pitam se da li žene. koje spavaju s njim, znaju da spavaju sa mrtvim čovekom“ (86).

„Ispred mene, okrenuta mi leđima, stoji grupa mladih balerina ili glumica. Sav odeven u kožu, i sa velikim kožnim krilima, odostrag im prilazi glumac Ljuba Tadić. Jednoj od njih zadigne crnu suknju, dugu do zemlje. Za trenutak zablista njena bela zadnjica. Ljuba Tadić produžava napred, i ja primećujem da je i njegova zadnjica gola. Na njoj se samo ukrštaju kaiševi njegove kožne odeće“ (120).

Ovakvih primera ima još u zapisima Snevnika i najčešće se pojavljuju u kontekstu neke bizarne situacije (u ovom poslednjem sa asocijacijom na Ikarov let). A ona se iz dionizijski, karnevalski očuđene atmosfere pretvara u pravu modernističku, sumornu grotesku koja podrazumeva kafkijansku strepnju, strah, neizvesnost i užas.

Postoji još jedan aspekat ovog rukopisa na koji treba obratiti pažnju. O tome nas takođe obaveštava autor u svojim „Napomenama“. Reč je o onim hronološkim zapisima koji predstavljaju ostatak ili sačuvani citat neke hipotetične pesme, koju je kako Dis kaže pesnik „zaboravio u snu“. Zanimljivo je da i sam Simović piše o tome kako je često sanjao da piše pesme, ali da je njih, za razliku od najkomplikovanijih snova koje je uspeo da zapamti i zableži, najbrže zaboravljao, još u samom snu:

„Jedva mi je ponekad uspevalo da zapamtim i zapišem tek poneku reč, ili neki nerazumljiv odlomak, tih pesama. Od tog pisanja u snu uspeo sam da cele sačuvam i prenesem u javu samo tri epigramske kratke pesme o Borislavu Pekiću, Danilu Kišu i Stevi Raičkoviću. Možda su te pesme, na tom opasnom putu iz sna u javu, na kome se sve muti, raspada i nestaje, sačuvale same jezičke formule, onda kada su bile čvrste (bilo da se radi o rimama, bilo o neobičnim primerima eufonije)“ (151).

Međutim, od te tri kratke pesme, nama su zanimljivije one koje je autor označio kao „ostatak pesme pisane u snu“. To su npr. zapisi iz 1972. godine (59), zatim iz 1979. (75), potom od 27/28. maja 1981. (76) i još nekoliko takvih primera. Ako pogledamo njihovu jezičku strukturu, videćemo da su upravo one pravi primer automatskog diskursa koji su primenjivali dadaisti i nadrealisti. Ti stihovi su alogični, apsurdni, asocijativni, hermetični – što se ne može reći za obiman pesnikov opus u stihovima, koji je, naprotiv, zasnovan na sasvim drugim poetičkim principima. Stihovi poput Sastaje osa se od kosti / sa kosturom velike zamahe, ili nadrealna metaforička sintagma Otkočena nizbrdica, kao i distih Sijaj, ledu, koji si pojačan / škripom bez suštine! nesumnjivo zvuče poput stihova Dragana Aleksića, Branka Ve Poljanskog, Monija de Bulija, Rastka Petrovića ili beogradskih nadrealista. To su prave jezičko-metaforičke šifre koje podsećaju na avangardne zaumne pesnike (npr. Hlebnjikova). Oni nesumnjivo upućuju i na različito ispoljavanje jezika (ne samo pesničkog) u domenu sna, u području gde vladaju zakoni nesvesnog i podsvesnog, ali sa integrisanim, neočekivanim elementima empirijskog iskustva. Da li se u snu jezik raspada i obesmišljava ili funkcioniše prema nekim sasvim drugačijim principima? Kakav je udeo imaginativnog u snu i na javi, i može li se to uopšte razdvojiti? Imajući sva ova pitanja u vidu, možemo zaključiti da SnevnikLjubomira Simovića predstavlja više nego dragocen dokument o različitim oblicimatekstualnosti sna.

Bojana Stojanović-Pantović

Komentari

Napišite svoj komentar

Samo registrovani korisnici mogu da pišu komentare. Molimo Vas da se prijavite ili registrujete na sajt.

Još naslova od istog autora